فروشگاه آهو 24 x
استانبولی

معرفی

یک غذای سنتی است که بیشتر به عنوان نهار استفاده می شود

طرز تهیه

گوشت را با پیاز، نمک و آب روی شعله می گذاریم تا بپزد. سپس رب و آبلیمو به آن اضافه می شود تا آب گوشت خشک شود. بعد از این رب گوجه فرنگی که در مقداری آب حل شده، نمک و روغن به برنج اضافه کنیم تا یک ساعت خیس بخورد. ابتدا پیاز را رنده کرده در روغن تفت می­دهیم تا کمی طلایی شود بعد سیب زمینی نگینی درشت خرد شده را اضافه کرده کمی تفت داده تا نرم شود. بعد از ریختن رب، برنج را اضافه می­کنیم و می­گذاریم برنج ما بجوشد، در انتها کمی روغن اضافه کرده و می­گذاریم برنج ما دم بکشد. این غذا بصورت دمی کیفیت مطلوبی دارد.

نکات ویژه

نکته 1:بهتر است از گوجه فرنگی تازه و رسیده ، به علت سالم تر بودن استفاده شود. نکته 2: اگر قبل از اضافه کردن گوشت برنج خام بود باید مقدار کمی آب اضافه شود. نکته 3:برای افزایش طبع گرم غذا از فلفل سیاه استفاده شود. (به جهت حفظ آنتی اکسیدان های فلفل و خاصیت آن بهتر است دانه آسیاب نشده فلفل تهیه شده و بلافاصله قبل از اضافه کردن به غذا آسیاب شود) نکته 4: در صورت تمایل می­توان کمی زیره سیاه هم قبل از دم کشیدن برنج روی سطح برنج ریخت. دلیل استفاده از زیره هم طبع سرد مواد اولیه می­باشد که با زیره طبع را متعادل می­کند.

پبشنهادات بهبود تغذیه

پیش غذا

یک کاسه ماست پروبیوتیک به جهت بهبود حرکات روده و کاهش نفخ

همراه غذا

سالاد شیرازی (خیار، گوجه، پیاز، لیمو) با هدف بالا بردن ارزش غذایی و افزایش فیبر رژیم غذایی

بعد غذا

2 ساعت بعد از غذا یک میوه فصل تازه به دلخواه

توصیه ها

طبع غذا

متعدل

سفارش شده

برای همه افراد مناسب است اما اگر با رب درست شود برای بیماران فشار خون و قلبی باید با احتیاط مصرف شود.

منع شده

برای افراد دیالیزی و نارسایی کلیوی به علت پتاسیم و سدیم بالا مجاز نیست.

رده سنی

1 سال به بالا

فصل مناسب غذا

همه فصول

مشخصات عمومی
آماده سازی 60دقیقه
مدت پخت 20دقیقه
نوع پخت پخت غذا به صورت تک مرحله ای و به صورت دمی می باشد.
دسته پلویی
مواد مغذی
کالری 1850.4 Kcal
آهن 34.676 mg
منیزیم 280.566 mg
ویتامین A 266.966 RE
ویتامین C 207.162 mg
پتاسیم 2746.07 mg
پروتین 27.348 g
چربی 118.411 g
کربوهیدرات 202.604 g
کلسیم 514.853 mg
ویتامین E 0.150 mg