فروشگاه آهو 24 x
خرما

معرفی

خُرما گیاهی تک‌لپه‌ای و گرمسیری جزو تیره نخل‌ها است که میوه‌اش خوراکی و دارای هسته‌ای سخت، پوستی نازک و طعمی شیرین است و شکل خوشه‌ای بزرگ از شاخه آویزان می‌گردد، ارتفاع نخل به 10 تا 20 متر یا بیشتر می‌رسد.

خواص

انرژی خرما بسیار کمتر از انرژی قند ساده است و به همین دلیل مصرف آن بسیار بهتر و مناسب‌تر از قندهای ساده است. فسفری که در خرما وجود دارد باعث سر زنده نگاه داشتن سلول‌های عصبی می ‌شود. پتاسیم در این میوه به میزان قابل توجهی موجود است که برای جلوگیری از پرفشاری خون و برای کار صحیح عضلات و اعصاب ضروری است. ویتامین C یکی دیگر از مواد مغذی خرماست که این ویتامین برای جلوگیری از بیماری‌های خطرناک خونریزی‌دهنده یا همان اسکوربوت لازم است و باید بدن هر فرد در طول روز، 60 میلی‌گرم ویتامین C دریافت کند که تقریباً در هر 100 گرم خرما 14‌ میلی‌گرم ویتامین C موجود است. خرما علاوه بر نکات گفته شده، مقدار قابل توجهی فولات و یا همان اسیدفولیک به بدن می‌رساند که جهت خون‌رسانی برای بدن لازم است و زنان هنگام بارداری مجبور می‌شوند علاوه بر دریافت فولات از طریق غذا، قرص آن را نیز مصرف کنند. فولات به عنوان ماده خون‌ساز در خرما موجود است؛ هرچند که مقدار آهن خرما آنچنان زیاد نیست، اما برای خون‌سازی، بدن احتیاج به 3 ماده‌ی مغذی فولات، آهن و ویتامین 12 B دارد که در غذاهای حیوانی یافت می‌شوند. پس برای این منظور بایستی از غذاهای متنوع استفاده کرد. برای رفع خشونت و نرم کردن سینه 50 گرم خرما در 1000 گرم آب جوشانده صاف نموده روزی 2 تا 3 استکان بخورید. البته این برای افراد سرد مزاج بسیار خوب است. برای تقویت کلیه از شربت فوق استفاده کنید. کسانی که درد کمر یا درد مفاصل دارند می توانند از شربت خرما که در شماره 2 آمده است استفاده کنند. کسانی که می‌خواهند چاق شوند صبحانه گردو یک عدد + خرما 7 عدد و یک لیمو شیرین استفاده کنند. خوردن خرما صبح ناشتا باعث از بین رفتن کرم‌ها می‌شود. به خاطر وجود ویتامین B در خرما میوه خوبی برای تعادل اعصاب و نیز باعث رشد است. از ابتلاء به سرطان مصون نگاه می دارد. منیزیم و فسفری که در خرما وجود دارد تقویت کننده اعمال فکری است. چون منیزیم مغز در افراد پیر رفته رفته کم می‌شود به همین علت سالمندان در برنامه خود باید خرما را بگنجانند. منیزیم برای حفظ سلامتی پروستات و کلیه لازم است. می‌دانیم که در هر 100 گرم خرما حدود 63 میلی‌گرم منیزیم وجود دارد در نتیجه خوردن خرما هرگز فراموش نشود. کسانی که می خواهند چاق شوند از رطب با بادام استفاده کنند (رطب خرمای تازه است). خرما به خاطر داشتن ویتامین A باعث تقویت مو و ناخن، تقویت قوه بینایی و رشد اندامها در اطفال و نوجوانان می‌شود. یک غذای خوب برای کسانی که ضعیف شده‌اند و کم خون هستند بادام زمینی همراه خرما و شیر استفاده شود. به خاطر وجود ویتامینهای B در خرما برای نمو جنین ، سوخت و ساز مواد پروتئینی و جذب قندها و کبد یک میوه بسیار مؤثر است. کسانی که شب کوری دارند روزانه خرما بخورند. خرما از پوسیدگی و کرم خوردگی دندان جلوگیری می‌کند به شرط آنکه بعد از خوردن خرما چند برگ تلخون بجویم. خرما بوی بد بدهان را از بین می‌برد. کسانی که رماتیسم دارند از شربت خرما استفاده کنند. شیرگرم همراه خرما برای بیماری‌های ریوی، سرفه، آسم و برونشیت نافع است. برای کسانی که می‌خواهند حافظه خوبی داشته باشند صبحانه همراه غذا خرما میل کنند. بهترین غذای زمستان خرما است چون انواع املاح معدنی را دارد و انرژی کافی به بدن می‌رساند.در خرما، مقداری فیبر غذایی موجود است که برای سلامت دستگاه گوارش و تغذیه بسیار مناسب است. علاوه بر آن خرما حاوی کاروتنوئیدها یا مواد رنگی است که پیش ساز ویتامین A و آنتی اکسیدان محسوب می‌شود و جلوی ضایعات و سرطانی شدن سلول‌ها را می‌گیرد. خرما در درمان یبوست، اختلالات روده‌ای، مشکلات قلبی و اسهال مفید است و جزو مواد غذایی ملین به شمار می‌آید و به‌همین دلیل برای افرادی که از یبوست رنج می‌برند، مفید اعلام شده است. برای اینکه هر چه بهتر و بیشتر از خواص خرما استفاده شود، بهتر است خرما را یک‌ شب کامل در آب خیس کنید و صبح روز بعد خرماهای خیس خورده، مانند شربت مصرف شود. خرما مقدار قابل توجهی فولات یا همان اسیدفولیک به بدن می‌رساند که برای خون رسانی برای بدن لازم است و زنان هنگام بارداری مجبور می‌شوند، علاوه بر دریافت فولات از طریق غذا، قرص آن را نیز مصرف کنند. هر چند که مقدار آهن خرما آن چنان زیاد نیست اما برای خون‌سازی، بدن احتیاج به سه ماده مغذی فولات، آهن و ویتامین 12 B دارد که در غذاهای حیوانی یافت می‌شوند و لذا برای این منظور باید از غذاهای متنوع استفاده کرد. ویتامین C یکی دیگر از مواد مغذی خرما است که این ویتامین برای جلوگیری از بیماری‌های خطرناک خونریزی دهنده لازم است و باید بدن هر فرد در طول روز، 60 میلی‌گرم ویتامین C دریافت کند که تقریباً در هر 100 گرم خرما 14 میلی‌گرم ویتامین C موجود است.

مضرات

در مناطقی که خرما در آنجا حاصل نمى‌شود اهل آن شهرها را زیاده‌روی در خوردن آن جائز نیست چرا که تولید کننده سودا و باعث گرفتگی در کبد و طحال می‌شود. همچنین سوزاننده خلط خون و فاسد کننده اخلاط و باعث سردرد و ایجاد کننده قلاع دهان(زخم‌های دهان، آفت) و درد چشم و درد دندان است. با تمام اوصاف ذکر شده از خواص و فواید بیشمار خرما، باید در مصرف آن حد اعتدال را رعایت کرد چرا که خرما سنگین و ثقیل و دیر هضم است و مسدد و مضر برای گرم مزاجان و صاحبان بدن‌های گرم است. همچنین خرما مُصَّدِع است یعنی موجب سردرد می‌شود و لذا کسانی که سردرد دارند(خصوصا سردردهای ناشی از گرمی) باید از مصرف خرما پرهیز نمایند. خوردن بیش از حد خرما موجب زخم‌های دهانی، مشکلات ملتحمه و درد دندان می‌گردد و برای بهبود آن باید از آب انار یا سکنجبین و یا شستن دهان با آب ولرم مخصوصا که سماق در آن خیسانیده باشند بهره برد، همچنین غرغره با گلاب یا سماق همراه سرکه و جویدن طولانی مدت طرخونک در دهان مفید است.

غذاهای ناسازگار

ماست

پبشنهادات بهبود تغذیه
توصیه ها