فروشگاه آهو 24 x
ذرت

معرفی

این دانه بستگی به اینکه در کجای جهان روییده باشد، رنگهای مختلفی دارد از رنگ سفید تا زرد روشن و نارنجی. یکی از محبوب ترین انواع آن ، ذرت شیرین است ، این دانه ها در غذاهای مختلفی مورد استفاده قرار می گیرد و به روش های متنوعی پخته می شود. آنها سرشار از مواد مغذی می باشند که برای بدن مفید هستند. ذرت گیاهی یک ساله و دارای ارزش غذایی فراوان است

خواص

ذرت یک منبع غنی از ویتامین B1 است که در سوخت و ساز کربوهیدرات‌ها استفاده می‌شود، سرشار از ویتامین B5 است که به فعالیت‌های فیزیولوژیکی در بدن کمک می‌کند، حاوی فولیت است که در تولید سلول های جدید نقش قابل ملاحظه‌ای دارد حاوی مقادیر قابل توجهی ویتامین C است که برای مقابله با بیماری ‌ها مفید است. به دلیل این مزایای تغذیه‌ای، متخصصان تاکید دارند که ذرت را در رژیم غذایی روزانه خود بگنجانند. ذرت علاوه بر اینها، سرشار از فیبر خوراکی است که به شما کمک می‌کند با مشکلات هاضمه و دستگاه گوارش مثل یبوست مقابله کنید. ذرت غذای خوبی برای پیشگیری از سرطان است؛ فیبر خوراکی ذرت به پایین آوردن سطح کلسترول خون کمک می‌کند، احتمال ابتلا به سرطان روده را کاهش می‌دهد. برای کمک به کاهش میزان قند خون در افراد مبتلا به دیابت مفید است. همچنین این مواد (فیبر)، موجب کاهش کلسترول می شود، در حقیقت روغن موجود در دانه و پوست ذرت سبب پائین آمدن کلسترول توسط پلاسمای خون به ویژه در میان افراد میانسال و سالمند می شود. مصرف روزانه یک فنجان دانه های ذرت در میان وعده های غذایی، می تواند احتمال ابتلا به سرطان روده بزرگ (ناشی از یبوست) را کاهش دهد. همچنین مصرف میزان کافی از فیبر گیاهی به بهبود عملکرد روده ها کمک و مانع از ابتلا به یبوست و هموروئید می شود. زنان مبتلا به کم خونی بویژه کم خونی ناشی از کمبود ویتامین می توانند با مصرف ذرت به بهبود این نوع از اختلال کمک کنند اسید فولیک موجود در ذرت نیز در پیشگیری از نارسایی‌ مادرزادی لوله عصبی موثر است. کارشناسان توصیه می‌کنند افرادی که به کم خونی مبتلا هستند ذرت بخورند. برخی از املاح موجود در ذرت مانند منیزیم می‌توانند گرفتگی‌های عضلانی را بهبود ببخشند. همچنین کلسیم و فسفر موجود در آن تاثیر چشمگیری بر استخوان‌سازی می‌گذارد؛ بنابراین مصرف آن برای کودکان درحال رشد و نوجوانان بسیار مفید است. ویتامین‌ها و آنتی‌اکسیدان‌ها علاوه براینکه جلوی بیماری‌ها را می‌گیرند، می‌توانند در شادابی پوست، مو و ناخن نیز موثر باشند.

مضرات

خوردن ذرت می‌تواند باعث حساسیت و علائمی مانند راش پوستی، تورم غشای مخاطی، استفراغ و غیره شود. برخی افراد بعد از خوردن ذرت به حمله آسم و آنافیلاکسی نیز دچار می‌شوندمضر برای افراد دیابتی ذرت بر افراد مبتلا به دیابت تاثیر منفی می‌گذارد زیرا قند خون بدن را افزایش می‌دهد. ذرت کربوهیدرات بالایی دارد که به بالا رفتن قند خون می‌انجامد. بنابراین افراد مبتلا به دیابت نباید ذرت را در مقادیر زیاد مصرف کنند. مضرات ذرت: ایجاد نفخ ذرت، درصد بالایی نشاسته دارد. زمانی که ذرت مصرف می‌کنید، نشاسته در روده بزرگ می‌شکند و گاز زیادی تولید می‌کند. بنابراین اگر فردی مقدار زیادی ذرت مصرف کند، به نفخ دچار می‌شود. سوء هاضمه و ناراحتی معده ذرت منبع خوبی از فیبر و مواد مغذی حیاتی است که به دفع سموم از بدن کمک می‌کند. اما مقدار بیش از اندازه این فیبر می‌تواند برای معده مضرباشد. اگر مقدار زیادی غلات نیز بخورید، به سوء هاضمه و معده درد دچار خواهید شد! بنابراین، مراقب میزان مصرف ذرت – به هر شکلی – باشید. تحریک روده و اسهال ذرت را نباید خام خورد چرا که می‌تواند باعث اسهال شود. ذرت به اختلالات روده‌ای متعددی نیز منجر می‌شود. اگر علائم خاصی را در خود دیدید، به پزشک مراجعه کنید. مضرات ذرت: پوسیدگی دندان ذرت، حاوی قند است بنابراین می‌تواند باعث پوسیدگی دندان در برخی افراد شود. پوسیدگی دندان، یکی از عوارض نسبتا نادر ذرت است اما نباید آن را نادیده گرفت! بعد از خوردن ذرت، مراقب بهداشت دهان خود باشید و مسواک بزنید. پوکی استخوان افرادی که ذرت را به عنوان ماده اصلی در رژیم غذایی خود می‌گنجانند ممکن است به پوکی استخوان دچار شوند زیرا ذرت، کلسیم بسیار کمی دارد. اما این مسئله فقط زمانی به وجود می‌آید که خوراکی‌های سرشار از کلسیم مصرف نکنید. مضرات ذرت: افزایش وزن همان‌گونه که قبلا گفته شد، ذرت، قند و کربوهیدرات بالایی دارد. خوردن بیش از اندازه آن می‌تواند به افزایش وزن منجر شود. افرادی که رژیم غذایی دارند، باید از مصرف ذرت خودداری کنند. خواب‌ آلودگی و رخوت ذرت، نشاسته بالایی دارد. نشاسته می‌تواند باعث خواب آلودگی و رخوت شود. این‌ها عوارض جانبی ذرت هستند. بسیاری از این تاثیرات به اصطلاح منفی را می‌توان با خوردن وعده‌های غذایی متعادل، مهار کرد. برای بقیه آن‌ها، به میزان مصرف خود توجه کنید! دلیل اصلی حساسیت‌ها، پروتئین خوراکی موجود در ذرت است.مضر برای افراد دیابتی ذرت بر افراد مبتلا به دیابت تاثیر منفی می‌گذارد زیرا قند خون بدن را افزایش می‌دهد. ذرت کربوهیدرات بالایی دارد که به بالا رفتن قند خون می‌انجامد. بنابراین افراد مبتلا به دیابت نباید ذرت را در مقادیر زیاد مصرف کنند. مضرات ذرت: ایجاد نفخ ذرت، درصد بالایی نشاسته دارد. زمانی که ذرت مصرف می‌کنید، نشاسته در روده بزرگ می‌شکند و گاز زیادی تولید می‌کند. بنابراین اگر فردی مقدار زیادی ذرت مصرف کند، به نفخ دچار می‌شود. سوء هاضمه و ناراحتی معده ذرت منبع خوبی از فیبر و مواد مغذی حیاتی است که به دفع سموم از بدن کمک می‌کند. اما مقدار بیش از اندازه این فیبر می‌تواند برای معده مضرباشد. اگر مقدار زیادی غلات نیز بخورید، به سوء هاضمه و معده درد دچار خواهید شد! بنابراین، مراقب میزان مصرف ذرت – به هر شکلی – باشید. تحریک روده و اسهال ذرت را نباید خام خورد چرا که می‌تواند باعث اسهال شود. ذرت به اختلالات روده‌ای متعددی نیز منجر می‌شود. اگر علائم خاصی را در خود دیدید، به پزشک مراجعه کنید. مضرات ذرت: پوسیدگی دندان ذرت، حاوی قند است بنابراین می‌تواند باعث پوسیدگی دندان در برخی افراد شود. پوسیدگی دندان، یکی از عوارض نسبتا نادر ذرت است اما نباید آن را نادیده گرفت! بعد از خوردن ذرت، مراقب بهداشت دهان خود باشید و مسواک بزنید. پوکی استخوان افرادی که ذرت را به عنوان ماده اصلی در رژیم غذایی خود می‌گنجانند ممکن است به پوکی استخوان دچار شوند زیرا ذرت، کلسیم بسیار کمی دارد. اما این مسئله فقط زمانی به وجود می‌آید که خوراکی‌های سرشار از کلسیم مصرف نکنید. مضرات ذرت: افزایش وزن همان‌گونه که قبلا گفته شد، ذرت، قند و کربوهیدرات بالایی دارد. خوردن بیش از اندازه آن می‌تواند به افزایش وزن منجر شود. افرادی که رژیم غذایی دارند، باید از مصرف ذرت خودداری کنند. خواب‌ آلودگی و رخوت ذرت، نشاسته بالایی دارد. نشاسته می‌تواند باعث خواب آلودگی و رخوت شود. این‌ها عوارض جانبی ذرت هستند. بسیاری از این تاثیرات به اصطلاح منفی را می‌توان با خوردن وعده‌های غذایی متعادل، مهار کرد. برای بقیه آن‌ها، به میزان مصرف خود توجه کنید!

غذاهای ناسازگار

روغن کنجد، روغن زیتون، شیره انگور، شکر سرخ یا سفید و عسل سبب اصلاح ذرت و تأثیر مثبت آن می‌شوند.

پبشنهادات بهبود تغذیه
توصیه ها
مشخصات عمومی
دسته نان و غلات
غذاها با ذرت
مواد مغذی
مقدار در ...
کالری 60.330 Kcal
آهن 0.198 mg
منیزیم 4.545 mg
ویتامین A 0.004 RE
پتاسیم 22.310 mg
پروتین 1.446 g
چربی 0.207 g
کربوهیدرات 12.980 g
کلسیم 0.413 mg