فروشگاه آهو 24 x
شنبلیله

معرفی

شنبلیله گیاهی است که عموما در نواحی اطراف دریای مدیترانه و جنوب آسیا رشد می‌کند و در کشورهای هند، چین، پاکستان، ایتالیا، مصر، یونان و ... به وفور یافت می‌شود. همچنین از گیاهان بومی کشور ایران به شمار می‌آید. لازم به ذکر است که علاوه بر برگ‌های سبز گیاه شنبلیله، دانه شنبلیله نیز سرشار از مواد مغذی می‌باشد و ارزش غذایی بالایی دارد.

خواص

به منظور افزایش اشتها در افرادی که دچار بی‌اشتهایی در نتیجه بیماری و یا سایر عوامل هستند. در زمینه کنترل بیماری‌های کلیوی و محافظت از کبد در برابر اثرات مخرب الکل و داروها ،بهبود علائم ناشی از بیماری بری‌بری (کمبود ویتامین B) مانند زخم‌های دهانی، شکاف لب‌ها، زخم‌های مخاطی و ... . کاهش رشد سلول‌های سرطان سینه و نیز سلول‌های معیوب خونی در لوسمی در ازای مصرف 400 میلی‌گرم در روز طی 1-3 وعده . بهبود گلو درد و سرفه‌های مزمن . تسکین دردهای عضلانی و بیماری‌های التهاب مفصلی . درمان سردردهای میگرنی . بهبود التهاب معده و روده . اثرات آنتی‌اکسیدانی برای پیشگیری از سرطان‌ها . برطرف‌کننده مشکلات جنسی در مردان . افزایش تولید شیر در مادران شیرده . تسریع روند زایمان . افزایش میل جنسی . بهبود بیماری‌های قلبی و نیز زوال عقل

مضرات

تهوع یکی از عوارض جانبی معمول شنبلیله است و در برخی از موارد هم ناراحتی معده و روده (اسهال یا نفخ) گزارش شده است. زمانی که از شنبلیله به صورت موضعی و بر روی پوست استفاده می کنید، مراقب جوش ها یا حساسیت های پوستی باشد. مصرف شنبلیله در دوران بارداری توصیه نمی شود چون می تواند باعث تحریک زایمان شود. اگر باردار هستید یا می خواهید باردار شوید، قبل از مصرف آن با پزشک خود مشورت کنید. اگر داروی خوراکی مصرف می کنید، توجه داشته باشید که این گیاه را دو ساعت قبل یا بعد از آن دارو مصرف کنید. این بسیار مهم است زیرا فیبر موجود در شنبلیله می تواند جذب دارو را مشکل کند و این به دلیل لعاب دار بودن فیبر این گیاه است.

غذاهای ناسازگار

پبشنهادات بهبود تغذیه
توصیه ها
مشخصات عمومی
دسته سبزیجات
مواد مغذی
مقدار در ...
کالری 321.600 Kcal
آهن 15.940 mg
ویتامین A 15.020 RE
ویتامین C 2.973 mg
پتاسیم 745.600 mg
پروتین 26.150 g
چربی 5.724 g
کربوهیدرات 41.340 g
کلسیم 165.400 mg