فروشگاه آهو 24 x
ماهی قزل آلا دریایی خام

معرفی

ماهی قِزِل‌آلا یا گُل‌ماهی از نوع ماهی‌های سردآبی است و در زیرگروه ماهی‌های آزاد جای می‌گیرد دارای بدنی فشرده و داری باله دمی بزرگ‌تر از ماهی آزاد است. ساقه دمی آن مرتفع، سر کند و قسمت خارجی باله دمی تقریباً صاف است. تعداد فلس بین باله چربی و خط جانبی 19–14 عدد و به‌طور متوسط حدود 16 عدد می‌باشد. تعداد خارهای اولین کمان آبشش بین 5–2 عدد است که به شکل شمشیر بوده و در پایین به شکل دکمه درآمده‌اند. حداکثر طول بدن ماهی قزل آلا 140 سانتیمتر و وزن آن تقریباً به 5 کیلوگرم می‌رسد.

خواص

منبع پتاسیم از مواد معدنی ضروری برای بدن پتاسیم بوده و به فراوانی در ماهی قزل آلا وجود دارد.منبع آهن یکی از منابع مفید برای آهن ماهی قزل آلا می باشد و مصرف این ماهی مقدار آهن مورد نیاز بدن را تامین کرده و خطر ابتلا به کم خونی را کاهش می دهد.اسید چرب امگا 3 چربی امگا 3 از چربی های ضروری و بسیار مفید برای بدن بوده و در ماهی قزل آلا نیز وجود دارد. چربی امگا3 که در ماهی قزل آلا وجود دارد بدن انسان توانایی ساخت آن را نداشته و بنابراین باید از طریق مواد غذایی آن را دریافت نماید و به همین دلیل امگا3 ماهی قزل آلا از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد. منبع پروتئین ماهی برای افرادی که از خوردن گوشت قرمز پرهیز می کنند بسیار مناسب بوده و پروتئین مورد نیاز بدن آنان را تامین می کند. وجود پروتئین برای عملکرد طبیعی بدن ضروری بوده و حتما باید مصرف شود، زیرا پروتئین از عناصر تشکیل دهنده در ساختمان همه آنزیم ها است. غنی از فسفر فسفر از مواد معدنی بسیار مهم بعد از کلسیم بوده و در ماهی قزل آلا نیز وجود دارد. وجود این دو ماده معدنی در کنار هم به حفظ استحکام استخوان ها و دندان کمک می کند. فسفر موجود در ماهی قزل آلا به دفع مواد زاید از بدن کمک کرده و باعث سلامتی کیله ها می شود. ماهی قزل آلا برای بارداری مصرف ماهی قزل آلا برای زنان باردار بسیار مفید بوده و سطح IQ در کودک را افزایش می دهد، تکامل مغز و بینایی کودک شما، اکثرا مربوط به اسیدهای چرب سالم موجود در ماهی است همچنین خوردن ماهی از زایمان زودرس و وزن کم هنگام تولد جلوگیری می کند منبع ویتامین های گروه B در ماهی قزل آلا ویتامین های گروه B وجود دارد که نقش موثری در تنظیم فعالیت سلول های عصبی و سلامت سیستم عصبی و سلامت سلول های پوستی دارند. این ویتامین ها از بروز کم خونی در بدن پیشگیری کرده یا آن را کاهش می دهند. حفظ سلامت قلبی عروقی غذاهای دریایی ارزش تغذیه ای بالایی دارند و ماهی ها حاوی پروتئین زیاد، چربی کم و کلسترول اندک و ویتامین ها و املاح مختلف می باشند. چربی موجود در بافت های ماهی قزل آلا از نوع اسیدهای چرب غیراشباع بوده و از لخته شدن و چسبیدن پلاکت ها به سطح داخلی عروق جلوگیری کرده و سلامت قلبی عروقی را حفظ می کند. کاهش بیماری های قلبی مصرف 4 وعده ماهی چرب در طول هفته باعث افزایش میزان کلسترول خوب شده و از بروز بیماری های قلبی پیشگیری می کند. خوردن ماهی قزل آلای پخته یا آب پز باعث کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی و نارسایی قلبی می شود. درمان تیروئید غده تیروئید در جلوی گردن قرار داشته و کار آن ترشح دو هورمون بوده و کار این هورمون ها تنظیم چگونگی مصرف و ذخیره انرژی در بدن است. کمبود سلنیوم باعث بروز تیروئید شده و غذاهای دریایی مانند ماهی قزل آلا منبع خوبی از سلنیوم بوده و در درمان تیروئید بسیار موثر می باشد. خاصیت ماهی قزل آلا برای کودکان همانطور که در بالا گفته شده ماهی قزل آلا منبع سرشاز از پروتئین هاست که در دستگاه گوارش به آسانی هضم و جذب می شود، عنصر روی در آن برای رشد کودکان و در تنظیم بلوغ جنسی نوجوانان تاثیر بسزایی دارد مصرف آن در دوران رشد باعث جلوگیری از کوتاهی قد شده وخطر ابتدا به بیماری آسم را کمتر می کند، همچنین موجب افزایش تمرکز و بهبود حافظه هم می شود بهبود افسردگی افسردگی باعث حس ناامیدی و درماندگی شده و فرد را در انجام کارهای روزمره با مشکل دچار می کند. ماهی با داشتن خواص آنتی اکسیدانی فراوان خطر ابتلا به بیماری های روانی و روان پریشی را کاهش داده و مصرف ماهی قزل آلا یکی از بهترین روش های موثر برای درمان افسردگی محسوب می شود. اختلال بیش فعالی بیش فعالی حالتی است که در آن کودک بیش از اندازه فعال و پرجنب و جوش است و تحرک زیاد باعث آزار کودک و اطرافیانش می شود. مصرف ماهی قزل آلا کاهش وابستگی در کودکان مبتلا به اختلالات خلقی و مسائل مرتبط با رفتارهای ناهنجار نظیر اختلال بیش فعالی را در پی دارد. بهبود روند شناختی مغز روغن ماهی مکملی شناخته شده بوده و از ماهی های چرب همچون قزل آلا و ساردین تولید می شود. اسیدچرب امگا 3 موجود در روغن ماهی عملکرد شناختی مغز را بهبود بخشیده و باعث تقویت حافظه شده و از بروز آلزایمر در افراد مسن پیشگیری می کند. ماهی قزل آلا برای لاغری ماهی ها یا هر خوراکی دیگر که مقدار قابل توجهی چربی امگا 3 داشته باشد می توان از آن بعنوان یک عامل لاغری نام برد اسیدهای چرب امگا 3 در واقع نقش مهمی در از بین بردن سلول های چربی مضر موسوم به چربی های سفید و تبدل آنها به چربی های مفید بازی می کنند ماهی قزل آلا، سالمون نیست برخی به اشتباه فکر می کنند ماهی سالمون همان ماهی قزل آلا می باشد با اینکه هر دو از یک خانوده در گروه ماهی های آزاد قرار دارند اما میزان پروتئین هر کدام متفاوت می باشد و اغلب در ایران ماهی قزل آلا به نام سالمون به خورد مردم داده می شود آهن ماهی قزل آلا مقاومت بدن در برابر میکروب ها را افزایش داده و هضم و گوارش آهن این ماهی راحت می باشد. سدیم و پتاسیم تشکیل دهنده نمک خوراکی بوده و اگر مقدار پتاسیم به سدیم 2 به 1 باشد، از فشار خون بالا ممانعت می کند. پتاسیم در کاهش سکته و اختلالات کلیوی موثر می باشد. اسید چرب امگا 3 چربی امگا 3 از چربی های ضروری و بسیار مفید برای بدن بوده و در ماهی قزل آلا نیز وجود دارد. چربی امگا3 که در ماهی قزل آلا وجود دارد بدن انسان توانایی ساخت آن را نداشته و بنابراین باید از طریق مواد غذایی آن را دریافت نماید و به همین دلیل امگا3 ماهی قزل آلا از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد. منبع پروتئین ماهی برای افرادی که از خوردن گوشت قرمز پرهیز می کنند بسیار مناسب بوده و پروتئین مورد نیاز بدن آنان را تامین می کند. وجود پروتئین برای عملکرد طبیعی بدن ضروری بوده و حتما باید مصرف شود، زیرا پروتئین از عناصر تشکیل دهنده در ساختمان همه آنزیم ها است. غنی از فسفر فسفر از مواد معدنی بسیار مهم بعد از کلسیم بوده و در ماهی قزل آلا نیز وجود دارد. وجود این دو ماده معدنی در کنار هم به حفظ استحکام استخوان ها و دندان کمک می کند. فسفر موجود در ماهی قزل آلا به دفع مواد زاید از بدن کمک کرده و باعث سلامتی کیله ها می شود. ماهی قزل آلا برای بارداری مصرف ماهی قزل آلا برای زنان باردار بسیار مفید بوده و سطح IQ در کودک را افزایش می دهد، تکامل مغز و بینایی کودک شما، اکثرا مربوط به اسیدهای چرب سالم موجود در ماهی است همچنین خوردن ماهی از زایمان زودرس و وزن کم هنگام تولد جلوگیری می کند منبع ویتامین های گروه B در ماهی قزل آلا ویتامین های گروه B وجود دارد که نقش موثری در تنظیم فعالیت سلول های عصبی و سلامت سیستم عصبی و سلامت سلول های پوستی دارند. این ویتامین ها از بروز کم خونی در بدن پیشگیری کرده یا آن را کاهش می دهند. حفظ سلامت قلبی عروقی غذاهای دریایی ارزش تغذیه ای بالایی دارند و ماهی ها حاوی پروتئین زیاد، چربی کم و کلسترول اندک و ویتامین ها و املاح مختلف می باشند. چربی موجود در بافت های ماهی قزل آلا از نوع اسیدهای چرب غیراشباع بوده و از لخته شدن و چسبیدن پلاکت ها به سطح داخلی عروق جلوگیری کرده و سلامت قلبی عروقی را حفظ می کند. کاهش بیماری های قلبی مصرف 4 وعده ماهی چرب در طول هفته باعث افزایش میزان کلسترول خوب شده و از بروز بیماری های قلبی پیشگیری می کند. خوردن ماهی قزل آلای پخته یا آب پز باعث کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی و نارسایی قلبی می شود. درمان تیروئید غده تیروئید در جلوی گردن قرار داشته و کار آن ترشح دو هورمون بوده و کار این هورمون ها تنظیم چگونگی مصرف و ذخیره انرژی در بدن است. کمبود سلنیوم باعث بروز تیروئید شده و غذاهای دریایی مانند ماهی قزل آلا منبع خوبی از سلنیوم بوده و در درمان تیروئید بسیار موثر می باشد. خاصیت ماهی قزل آلا برای کودکان همانطور که در بالا گفته شده ماهی قزل آلا منبع سرشاز از پروتئین هاست که در دستگاه گوارش به آسانی هضم و جذب می شود، عنصر روی در آن برای رشد کودکان و در تنظیم بلوغ جنسی نوجوانان تاثیر بسزایی دارد مصرف آن در دوران رشد باعث جلوگیری از کوتاهی قد شده وخطر ابتدا به بیماری آسم را کمتر می کند، همچنین موجب افزایش تمرکز و بهبود حافظه هم می شود بهبود افسردگی افسردگی باعث حس ناامیدی و درماندگی شده و فرد را در انجام کارهای روزمره با مشکل دچار می کند. ماهی با داشتن خواص آنتی اکسیدانی فراوان خطر ابتلا به بیماری های روانی و روان پریشی را کاهش داده و مصرف ماهی قزل آلا یکی از بهترین روش های موثر برای درمان افسردگی محسوب می شود. اختلال بیش فعالی بیش فعالی حالتی است که در آن کودک بیش از اندازه فعال و پرجنب و جوش است و تحرک زیاد باعث آزار کودک و اطرافیانش می شود. مصرف ماهی قزل آلا کاهش وابستگی در کودکان مبتلا به اختلالات خلقی و مسائل مرتبط با رفتارهای ناهنجار نظیر اختلال بیش فعالی را در پی دارد. بهبود روند شناختی مغز روغن ماهی مکملی شناخته شده بوده و از ماهی های چرب همچون قزل آلا و ساردین تولید می شود. اسیدچرب امگا 3 موجود در روغن ماهی عملکرد شناختی مغز را بهبود بخشیده و باعث تقویت حافظه شده و از بروز آلزایمر در افراد مسن پیشگیری می کند. ماهی قزل آلا برای لاغری ماهی ها یا هر خوراکی دیگر که مقدار قابل توجهی چربی امگا 3 داشته باشد می توان از آن بعنوان یک عامل لاغری نام برد اسیدهای چرب امگا 3 در واقع نقش مهمی در از بین بردن سلول های چربی مضر موسوم به چربی های سفید و تبدل آنها به چربی های مفید بازی می کنند ماهی قزل آلا، سالمون نیست برخی به اشتباه فکر می کنند ماهی سالمون همان ماهی قزل آلا می باشد با اینکه هر دو از یک خانوده در گروه ماهی های آزاد قرار دارند اما میزان پروتئین هر کدام متفاوت می باشد و اغلب در ایران ماهی قزل آلا به نام سالمون به خورد مردم داده می شود

مضرات

همان اندازه که خورن ماهی و امگا 3 به شما تاکید می شود به همان اندازه هم باید مواظب امگا 3 دریافتی بدنتان باشید و همینطور نوع ماهی که استفاده می کنید وگرنه برروی سلامت قلبتان تاثیر میگذارند همیشه در مورد فواید امگا 3 گفته ایم اما این ماده گاهی اگر درست استفاده نشود می تواند برای بدن مضر هم باشد.

غذاهای ناسازگار

پبشنهادات بهبود تغذیه
توصیه ها
مشخصات عمومی
دسته غذاهای دریایی
غذاها با ماهی قزل آلا دریایی خام
مواد مغذی
مقدار در ...
کالری 104.200 Kcal
آهن 0.265 mg
منیزیم 31.510 mg
پتاسیم 341.200 mg
پروتین 16.720 g
چربی 3.613 g
کلسترول 83.190 mg
کلسیم 17.230 mg