فروشگاه آهو 24 x
آهن

آهن

کارکرد

بدن انسان برای ساختن دو پروتئین حیاتی به آهن نیاز دارد: هموگلوبین و میوگلوبین. همو گلوبین پروتئینی است که در داخل گلبولهای قرمز خون وجود دارد و وظیفه اش انتقال اکسیژن از ریه ها به بافتهای مختلف بدن می باشد. میوگلوبین پروتئین دیگری است که در سلولهای عضلانی یافت می شود و وظیفه اش دریافت، ذخیره کردن، انتقال و آزاد سازی اکسیژن در مواقع لزوم برای مصرف عضلات می باشد. آهن همچینین در ساخت پروتئین هایی به کار می رود که برای تنفس و سوخت و ساز سلولی و تولید انرژی لازمند.

میزان نیاز بدن

12(mg)

مکمل های جایگزین

 جگر، گوشت قرمز، زردهٔ تخم‌مرغ، ماهی، سویا، حبوبات، کشمش، انجیر، غلات، و سبزیجات پهن‌برگ (اسفناج) از منابع سرشار آهن به‌شمار می‌آیند.در ضمن بر خلاف باور عموم برگه اسفناج غنی از اهن نیست ولی مقداری اهن دارد در هر 100گرم از برگ اسفناج تفریبا 2/5 میلی گرم اهن وجود دارد و میزان اسید اکسالات آن، بدن را از جذب مواد معدنی بازمی‌دارد.[ که در مقایسه با اویشن که تقریبا 120میلی گرم دارد چیز ناچیزی است. اویشن,زردچوبه,مرزه,ترخون,زنجبیل,دانه زیره منابع غنی اهن هستند.

مواد غذایی حاوی این ماده مغذی

مهم ترین منابع غذایی آهن، در غذاهای با منشا حیوانی یافت می شوند. انواع گوشت قرمز، گوشت سفید ماکیان (مرغ و پرندگان) و غذاهای دریایی، دارای آهن مشتق از هموگلوبین هستند که نوع بهتری از آهن است و سریع تر و بهتر جذب دستگاه گوارش می شود. سایر منابع آهن با منشا گیاهی در عدس، انواع لوبیا، توفو، اسفناج و انواع آجیل یافت می شوند که دارای نوع دیگری از آهن هستند که میزان جذب آن در دستگاه گوارش از نوع اول کمتر است.