فروشگاه آهو 24 x
ویتامین D

ویتامین D

کارکرد

ویتامین د یا ویتامین دی یکی از ویتامین‌های لازم برای بدن و از ویتامین‌های محلول در چربی است، که به رشد و استحکام استخوان‌ها از طریق کنترل تعادل کلسیم و فسفر کمک می‌کند. این ویتامین با ایجاد افزایش جذب فسفر و کلسیم از روده‌ها و کاهش دفع از کلیه به متابولیسم استخوان‌ها کمک می‌کند و همچنین از طریق ترجمه ژن‌های هسته سلول به رشد سلول کمک می‌کند.

میزان نیاز بدن

2(Ug)

مکمل های جایگزین

ویتامین دی در مواد غذایی یافت می‌شود ولی مقدار آن اندک است و این معنا را دارد که مقدار لازم ویتامین دی برای بدن تنها از طریق رژیم غذایی تأمین نمی‌شود. منبع اصلی ویتامین دی نور خورشید این و در ماه‌های سرد سال که شاید با توجه به موقعیت جغرافیایی نور آفتاب کمتر باشد، بسیار مهم است که مقدار زیادی از ویتامین مورد نیاز خود را با استفاده از مکمل‌ها دریافت کنید. به همین دلیل است که در بسیاری از شهرهای بارانی و ابری خصوصاً در فصل زمستان، ساکنین شهر از دچار کمبود ویتامین هستند. شما همچنین می‌توانید ویتامین دی را از مواد غذایی غنی شده جذب کنید. غذاهایی که اغلب به آنها ویتامین دی اضافه می‌شود شامل شیر، غلات صبحانه، آب پرتقال، دیگر محصولات لبنی مانند ماست و نوشیدنی‌های سویا است.

مواد غذایی حاوی این ماده مغذی

بهترین روش جذب ویتامین دی مورد نیاز بدن، خوردن انواع غذاهای سالم از تمام گروه‌های غذایی است. از جمله غذاهایی که دارای این ویتامین هستند می‌توان ماهی‌های چرب مانند سالمون و تن، جگر گاو، پنیر، قارچ و زرده تخم مرغ را برشمرد.